Kunsten å finne balansen mellom intern og ekstern kompetanse i prosjektorganisasjonen
Jeg brenner for prosjektgjennomføring der selskapets verdiskapning og måloppnåelse står i sentrum!
Sjansen for å lykkes mener jeg øker i prosjekter der interne og eksterne krefter går hånd i hånd på alle relevante nivå, og der produktet til slutt kan overleveres sømløst fra prosjekt til forvaltning og eierskap. For å oppnå dette må blant annet den eksterne domenekompetanse evne å sette seg godt nok inn i selskapets behov og drift for å sikre god kvalitet på det leverte sluttproduktet.
Jeg har lyst å dele 3 av mine råd som kan bidra til at DU øker sannsynligheten for å lykkes med ditt prosjekt i din organisasjon – gjennom hele verdikjeden.
- Alltid vurder sammensetningen og behovet for ekstern kompetanse
- Intern involvering er essensielt for eierskap og forvaltning
- Prosjektledelse tilpasset det gitte behov
- Innspillene er basert på mine 18 år i arbeidslivet, hvorav de 8 siste har vært som prosjektleder på større og mindre prosjekter.
Hele artikkelen finner du her:
Mini CV:
Lena bistår bedrifter med digital transformasjon og forbedringsinitiativ innenfor CFO-området, gjerne i grensesnittet prosess og system. Hun innehar roller som selskapets interne prosjektleder eller representant i større prosjekter, samt som rådgiver og medarbeider innenfor ledelsesvurderinger. Lena har mer enn 18 års erfaring fra CFO-området og strategisk relevante prosjekt fra blant annet kraft-, fly-, entreprenør-, og cruiseindustrien. Lena er dedikert og strukturert med en løsningsorientert tilnærming.
Nøkkelkompetanse:
- Prosjektledelse (Prince2)
- ERP, konsoliderings- og økonomistyringsløsninger
- Finansiell rapportering og internkontroll
- Konsernstyring og selskapsledelse
- Strategi og kommunikasjon
- Styrearbeid